Vastakkainasettelut ja konfliktit kouluissa – artikkeli OPH:n julkaisussa 2/2020

Depolarize.fi – hankkeessa tuotettu artikkeli ”Vastakkainasettelut ja konfliktit kouluissa” on mukana Opetushallituksen julkaisussa, jota OPH:n sivuilla esitellään näin:

Suomalaisten mielipiteet ovat usein yhä vahvemmin polarisoituneita. Media pommittaa lapsia ja nuoria päivittäin kiistanalaisia aiheita koskevalla tiedolla. Sosiaalisessa mediassa aiheet esitetään usein kärjistetysti, puolueellisesti tai jopa harhaanjohtavasti. Vahva medialukutaito on osa resilienssiä, kimmoisuutta, selviytymis- ja sopeutumiskykyä ennakoimattomissa tilanteissa. Resilienssi suojaa lapsia ja nuoria ajautumasta ääriliikkeiden kannattajiksi. Opetus ja varhaiskasvatus rakentavat perusoikeuksia kunnioittavaa arvopohjaa ja antaa taitoja, intoa ja hyvän mallin aktiivisen kansalaisen toiminnalle.

Artikkelissa Vastakkainasettelut ja konfliktit kouluissa (oppaan sivulta 19 alkaen) Miriam Attias kirjoittaa identiteettien, radikalisoitumisen, vastakkainasettelujen ja konfliktien käsittelystä. Artikkelin tarkoitus on avata ilmiöiden dynamiikkaa ja antaa käytännöllisiä näkökulmia siihen, kuinka näitä ilmiöitä voi koulussa käsitellä.

Linkki julkaisuun:
https://www.oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/resilienssia-rakentamassa-demokratiakasvatuksen-tueksi

0 kommentit

Kommentoi

Haluatko liittyä keskusteluun?
Ole hyvä ja osallistu!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *